Friday, February 04, 2011

Pompuan: Solat Jumaat Jom


Salam jumaat!

Boleh tak pompuan gi semayang Jumaat jugak?
Ye la, kalo boleh pergi, semayang 2 rakaat je, takyah la 4 rakaat (wah, nampak sgt malasnyer)

Lelaki boleh ke?
Lelaki mmg la confirm, siap wajib lagi. Kalo tak pergi, memang bukan lelaki la tu, dan bapak segala malas la tu.

Pompuan??

Boleh jer...tak de masalah.

Tapi kene patuhi 5 syarat ni:

1) mendapat izin suami / wali
2) tidak menimbulkan fitnah
3) tak pakai wangian yg kuat
4) tidak berhias
5) siap solat, segera pulang sebelum kaum lelaki kluar

Tapi...
Kat Malaysia tak pernah dibuat oleh orang pompuan.
Kalo pergi oversea, Denmark ke, UK ke, Verona ke...diorg buat je tau.


3 comments:

perindu_خلافة said...

kat Malaysia pun ada je buat...UIAM Gombak mesti ada jemaah wanita tiap2 kali jumaat, UIAM Kuantan x dapat buat lagi memandangkan Masjid sementara ni pun x dapat tampung jumlah students lelaki yang ada ^__^,

insyaALlah siap je Masjid baru UIAM Kuantan mesti ada jemaah dari kalangan wanita yang hadir,

Ezay Hadry said...

aha tol..saya kat uiam gombak...mmg tiap2 jumaat ade org solat jumaat kt masjid..siap khutbah bahse arab..tdo la tiap kali khutbah

perindu uia gak ke? hehe

Light of Heedful said...

Nenek saya pun selalu je pegi solat jumaat ;)

Thanks for coming!
Have a read, blogwalk and so on! =p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...