Friday, November 21, 2008

Akan Solehkah Generasi Pewaris Kita?

15/11/2008

Saya menaiki bas dari K.Terengganu ke Kuantan pada jam 8.30pm. Seorang diri. Sebelum ini, saya selalu pulang atau pergi bersama sahabat sekelas saya, Razida, tetapi pada malam itu, saya keseorangan. Semenjak bertukar kampus di Kuantan, saya sebenarnya jarang menaiki bas pada waktu malam, tetapi kali ini, terpaksa kerana saya harus tiba awal di kuantan, untuk bertolak ke Temerloh pula, kerana saya ada klinikal posting di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah.

Bas berhenti rehat di Chendor. Biasanya, saya tidak berminat untuk turun dr bas, ttp malam itu (11.30pm) , hati saya melonjak2 ingin turun. Setelah membeli sebungkus air milo panas, saya terus bergegas ke bas.

Dan bermula lah episod yang meninggalkan kesan trauma...

Dalam perjalanan ke bas, saya terdengar bunyi sebuah motor dari belakang. Saya dengar, motor itu terlalu dekat dengan saya. Dlm hati, saya berdoa semoga penunggang motor itu nampak saya dan tidak melanggar saya. Saya tidak terfikir hal lain akan berlaku.

Tiba2 beg kecil saya disentap dari tangan saya. Saya tidak dapat berfikir apa2, cuma tindakan refleks pada waktu itu, tangan saya merampas beg itu kembali...

Alhamdulillah, Allah selamatkan saya daripada kejadian itu. Motor itu berlalu.

Kemudian, baru saya tersedar. Rupanya saya hampir diragut sebentar tadi... Bila naik ke bas, baru lah saya melihat jejari saya menggigil...

SUASANA YANG TIDAK MEMBANTU

Bila menonton berita, tentu hati akan berasa takut. Di sana dan di sini, berlaku jenayah. Rasa hidup sudah tidak selamat. Rasa seperti tidak boleh percayakan sesiapa lagi skrg.

Drp kanak2 sehingga orang tua, semua tidak segan melakukan jenayah. Pelbagai. Walau apapun langkah keselamatan yang kita ambil, belum tentu dapat selamatkan diri kita. Hanya Allah tempat bergantung.

Dalam suasana sebegini, mampukah kita mendidik dan mentarbiyyah anak2 generasi pewaris kita? Biah sekarang sangat tidak membantu kita dalam mendidik mereka. Teringat lontaran persoalan daripada seorang ustaz:

"Seandainya kamu sbg wanita solehah, berkahwin dengan seorang lelaki soleh,dengan suasana tempat tinggal begini, yang menggalakkan berlakunya jenayah dan maksiat kepada Allah, adakah kamu dapat menjamin anak2 kamu akan menjadi anak2 yang soleh dan solehah?"

Ya, ibu dan bapa yg soleh masih tidak mencukupi untuk mendidik anak2 menjadi insan yang soleh..

Suasana...

Teringat apa yang dipelajari dalam subjek HEALTH BEHAVIOUR AND COMMUNICATION. Cara2 mengatasi stress. Ada 2. Sama ada kita mengubah suasana itu atau kita mengubah cara kita bereaksi dengan suasana itu...

Jadi, merubah suasana ialah kaedah penting dalam menangani stress, cara penting dalam membaiki keadaan.

Bagaimana mengubah suasana?

Mari kita ramai2 lakukan REFORMASI!!!

Aku ingin menjadi SETENANG salsabila. Yang sentiasa MEMBAHAGIAKAN dan MENDAMAIKAN para peneguknya..

No comments:

Thanks for coming!
Have a read, blogwalk and so on! =p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...