Monday, September 15, 2008

Abnaa'ul Harakah (Anak2 pergerakan islam)

Alhamdulillah, semalam, pergi ber'iftor' di padang masjid negeri. Rancangnya, nak berbuka dalam masjid, solat maghrib, isyak & terawih... tp sejurus sampai...tidak sangka...ramai sangat muslimin dan muslimat duduk bertebaran atas padang tepi masjid.


Suasana yang sangat indah dan meriah... menunggu2 waktu berbuka puasa, bersama keluarga, anak2 dan teman.

Tanpa berfikir panjang, kami terus mencari port yang paling hampir dengan kawasan masjid. Supaya mudah utk terus mengambil wudhuk dan solat maghrib berjemaah.

10 minit sebelum waktu berbuka...

Kami berkongsi2 ilmu. Buat ala2 usrah la.. Tanya soal fiqh dan tafsir Quran. Tiba2, terdengar suara kanak2 sedang menghafaz surah 3 Qul. Kami berpaling. Kelihatan 2 org kanak2 lelaki yang berada di sebelah kami sedang "tasmi' " bacaan mereka di hadapan ayah mereka. Kami tersenyum. Alhamdulillah, masih ada institusi rumah tangga seperti ini... inilah berkatnya MADRASAH RAMADHAN.

Selesai menjamah nasi, kami terus ke masjid. Masjid yang sangat indah. Honestly, hati memang sangat2 terpaut pada masjid ini. Tiba2 rasa terharu, kerana berpeluang ke sini. Maklumla... di UIA Kuantan, masjid masih lagi dalam pembinaan. Teringat ketika di DQ dulu.... Indahnya masjid dan paling penting... DAMAI..

Selesai solat maghrib, kami isi masa dengan tadabur ayat Allah sendirian. Biar rasa "zuq" dalam hati. Sedang mentadabbur, tiba2, ada sepasang kaki kecil berdiri di hadapanku. Ku dongak...

"Akak tengah buat ape tu?" si kecil bertanya.
"Akak tengah baca Quran,dik..." aku menjawab. Tidak pasti, si kecil faham atau tidak. Aku teringat kisah saifulislam, kata ust hasrizal, kita perlu jujur pada kanak2.
"Baca Quran?.. Nak jugak..." si kecil lantas duduk bertimpuh di sebelahku. Hairan juga, kenapa si kecil ni friendly sangat.. Takkan dia x takut kene culik kot..Ibunya mana? X takut anak kene culik mcm shafini ker?

Aku lihat, ditangannya ada satu surah yaasin.
"Adik nak baca apa,ni?"
"tak tahu"
"o0o..adik nak baca yaasin yer.."
"aah, yaasin.." aku tahu, si kecil itu tidak mengerti apakah itu yaasin.
"Adik nak baca ape?"
"Akak nak adik baca ape?"
"Baca la apa2 yang adik nak baca"

Si kecil tersenyum, lantas membaca doa makan. Aku tergelak. Dia sambung lagi dengan alfaatihah. LANCAR. Aku kagum. Budak sekecil itu lancar membaca alfaatihah, sedangkan ramai bekas anak muridku di sebuah sekolah menengah (ketika aku menjadi guru ganti) tidak tahu langsung membaca alfaatihah...
Si kecil menyambung lagi dengan membaca 3 Qul... comelnyer...

"Adik nama siapa, ni?"
"Husna.." jawabnya pelat...
"Husna bt ....?"
"othman" pelat lagi...
"Umur berapa?"
"3 tahun kot.."
"kot??"
Husna tersenyum.. comel!!!

Aku mengajak husna ke belakang...dan bercakap2 dengan si kecil itu.
Sangat pintar. Aku tertanya, siapalah ibu dan bapa si kecil ini... tentu ibu bapanya hebat..

"Husna ada adik x?"
"X... Husna la adik.."
"Akak... babah husna dah xde.. Babah dah mati.. Sakit jantung, minggu lepas.."

Air mataku mengalir...ya Allah, apalah si kecil ini faham dengan erti kematian...

"Husna datang sini, dengan siapa?"
"Ummi"
"Ummi yang bawa kereta..kesian kat ummi...penat..."

Ya Allah, si kecil ini sungguh mengerti..
Ya Allah, jadikanlah si kecil ini anak yang solehah sampai besar

Seusai solat terawih, aku berpeluang bertemu dengan ummi Husna. Aku nampak, ketabahan dari anak mata beliau...

Kami berpisah di situ...

3 comments:

CaHaYa MuLiA... said...

uhu....rindunyer kat husna...!

RaNGkuTi said...
This comment has been removed by the author.
RaNGkuTi said...
This comment has been removed by the author.
Thanks for coming!
Have a read, blogwalk and so on! =p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...