Saturday, June 20, 2009

Sini Marah, Di Sana Marah

Suka dengar nasyid ni..

"Sini marah, di sana marah..
Hai di mana2 dia marah, marah..."

Sehinggakan, jika ada sesiapa marah pada saya, saya akan ulang lirik ini..

Apakah itu marah?

  • sejenis emosi semula jadi yang biasanya bersifat NEGATIF
  • bersifat dari sedikit keresahan hingga menjadi ganas dan tidak terkawal
  • boleh diterima masyarakat tetapi bukan marah yang tidak terkawal

Rasulullah SAW pernah bersabda: "Sebenarnya aku ini seorang manusia. Aku marah seperti mana manusia marah (Hadis Riwayat Muslim dan Anas)

Apa yang berlaku apabila anda marah?

  • Degupan jantung meningkat
  • Tekanan darah meningkat
  • Pernafasan menjadi cepat dan pendek
  • Mengalami ketegangan otot-otot
  • Paras hormon (adrenalina dan noradrenalin) meningkat menyebabkan pergerakan badan terasa kuat dan pantas

Bagaimana anda boleh menangani kemarahan anda?

3 cara yang anda boleh lakukan iaitu:

  • Meluahkannya
  • Menahannya
  • Menenangkan diri
paling senang........

SENYUM

kan senang dan tenang hati, melihat senyuman..itulah kuasa senyuman.
"Senyumlah, senyumlah ahai cik mek molek"...

Seyum itu sedekah paling senang. Pahala pun dapat...tp awas!

Senyum x pasal2, org kata kurang siuman.
Senyum utk menggoda, BERDOSA ye...


~Anjeruby~

13 comments:

a.t.u.l.a.s.c.a. said...

lekas2 amik wudhu` bila marah tu....inshaAllah, dosa2 kecil akan gugur beserta titisan air wudhu' yang gugur tsbt...hati pn inshaAllah, kan makin tenang...

AnjeRuby a.k.a Kak Abell said...

betul3

theonlywan said...

slm. tapi kak ruby, masa tengoh marah boleh ke nk senyum?susah tu...nak ambil wudu'? susah2...
kalu sy la sy suka tido bile maroh. bila bangun hati tenang dh...hehehe

~Cinta Cukulet~ said...

bila marah saya akan tumbuk2 bantal hahaaa

a.t.u.l.a.s.c.a. said...

theonlywan
-bila marah rasuluLlah suh kita ubah kedudukan..kalo tgh berdiri duduk@ baring & sebaliknya...betulda la cara tu..:)

Ibnu Walidain said...

huhuhu SENYUM...senang cakap tp susah nak buat, tp x mustahil boleh..tgk situasi..so kalo rase xleh nak tenangkan diri..byk2 bzikir, sesengguhnya dengan berzikir hati2 akan menjadi tenang :) senyuuuuuum!!!

AnjeRuby a.k.a Kak Abell said...

ikut sunnah rasul, itu yg terbaik...slain drp tu, boleh..asal jgn vandalism n gengstarisme sudah..

..::بشرى::.. said...

isi menarik..tapi gmbr tu..hahaha..kelakar...kucing tu comel

Iklan OnlineZ said...

assalamualaikum wbt,
waa blog ni sp nie x kenal la..he3..
dh salin kulit ye kak. :)
best entry ni sempoi and slalu tjadi dlm khidupan harian. sy telh mdpt 1 tips yg sempoi sgt-"senyum". insyaAllah nak praktikkan pasni. cenyum hehe.. :)maceh..

AnjeRuby a.k.a Kak Abell said...

lame x jenguk hidayah....

theonlywan said...

teori sume senang tp nk praktik ambil masa gak..lebih2 lagi sy yg beriman umpama kabus depan mata lagi la...pepun kita cuba same2 ye...moge kita blh terus kawal marah sbb marah umpama belati dlm persahabatan...kerana mrh byk hati terluka...

khairaummah said...

ehe...kelakarnya...dan comel..^_^

Anonymous said...

salam. sape kumpulan nasyid 'sini marah sana marah' tu ye?

Thanks for coming!
Have a read, blogwalk and so on! =p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...