Thursday, December 02, 2010

Bahasa Terengganu Bahasa No 2 Dunia


Ada kajian mengatakan bahawa bahasa Perancis ialah bahasa no 1 dunia.

Tapi, actually, kalau diikut vocabulary dan seni bahasa, BAHASA ARAB ialah bahasa no 1 dunia.
Kerana 1 patah perkataan bahasa arab, membawa maksud yang pelbagai.
Contoh : yadun (tangan).

Kalau bahasa melayu, tangan merujuk kepada tangan lah kan.
Tapi bahasa arab, yadun digunakan utk tangan, tombol pintu, dan sebagainya yg berkaitan dgnnya.
Unik kan?

Selain itu, bahasa arab juga banyak menggunakan taukid (bahasa penguat).
Jika membaca alQuran dan memerhati akan maksudnya, tentu kita semua akan taajub dgn keindahan bahasa tersebut!

Jika bahasa arab bahasa no 1.. bahasa apakah bahasa no 2 dunia?

Ya, bahasa Terengganu!

Bahasa terengganu juga menggunakan kaedah taukid yg banyak.
Jika merujuk kepada benda yang berwarna hitam, org KL tentu hanya akan menyebut hitam. Contoh : batu itu hitam

Tapi, bahasa no 2 dunia ini pula, ada seni taukidnya.
Seperti
"Hitam beletung batu itu"
"Batu itu berwarna hitam belegam"

Tengok, indah kan taakid bahasa Terengganu?



Maka, banggalah mengguna loghat Terengganu!

~Saya org ganu~

8 comments:

.::: Princess MOMOY :::. said...

hehe...betul tu...byk giler perkataan

kadang officemate momoy cakap momoy satu habuk pun x faham
sebab momoy budak KL cuma keje jer kat ganu nih

nUmara... said...

bangge bangge! haha!

iqbalhakimi said...

sangat2 bangga..hehe..ambe anok ganu memang bangge sangat2..senyum sokmolah! =D

Tuan Penasihat said...

Huiiyyooooo biaq betoi?
kompius kompius kompius.

shahrul said...

ada prize for u from hehe

http://slibk.blogspot.com/2010/12/mush-1st-giveaway-bywansiti.html

wanyusnira said...

wow! sy pun org ganu!! XD

psstt.. kak AA, nak tanya. cemane nk buat LinkWithin duk bawah signature tu? saya dah try ejas2 html tp xjadi.. signature duk bwh LinkWithin pulak.. huhuh

NuSaNa NoSa 91 said...

keen ank ganu!! yeayyy~ ^_^

Anonymous said...

tak der aper la dgn bahasa terengganu..sebutan pelik ada la..bahasa terburuk di alam semesta

Thanks for coming!
Have a read, blogwalk and so on! =p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...