Friday, May 01, 2009

Cucuk Anak Itu...


Alhamdulillah, mak dan ayah sudah discharge dr wad. Bolehlah menghimpun daya di rumah. Isnin ini, bolehlah saya memulakan tugas saya di Klinik Kesihatan Balok, Kuantan, Pahang. Bayi mana yg akan menjadi mangsa saya...kita lihat dan tunggu.

Tugas saya ialah membuat physical examination bayi. Dan juga inject vaccine, atau dalam bahasa kampung "cucuk"..

Imunisasi ni ialah proses memberi vaksin kepada bayi. Tujuannya untuk mencegah penyakit-penyakit berjangkit. Vaksin ialah virus atau bakteria yang mati atau dilemahkan. Imunisasi boleh diberi secara suntikan (melalui otot atau di bawah kulit) atau melalui mulut. Kesan sampingan vaksinasi adalah perkara biasa dan pada kebiasaannya adalah ringan dan tidak membahayakan.

Penggunaan vaksin di Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)

No

Penyakit

Produk vaksin

Cara vaksin di beri

1

Tuberculosis

Bakterium yang dilemahkan (BCG)

Di bawah kulit lengan

2


3

4



5

Diphtheria


Tetanus

Pertussis (Batuk kokol)


Haemophilus influenzae type b

Toksin bakteria yang diubahsuai (D)


Toksin bakteria yang diubahsuai (T)

Komponen bakteria (Hib) #

DTWP (kombinasi vaksin), Hip + Hepatitis B + Difteria + Tetanus + Pertussis. Diberikan melalui suntikan di peha.

6

Hepatitis B

Kompenan virus (Hep B)

Melalui suntikan di otot peha

7

Polio

Virus yang dilemahkan (OPV)

Diberi melalui mulut

8


9


10

Beguk


Campak


Rubella

Virus yang dilemahkan (M)

Virus yang dilemahkan (M)

Virus yang dilemahkan (R)

Melalui suntikan di otot peha


Nota:

  1. Semua penyakit di atas boleh berjangkit dari seseorang kepada seseorang kecuali Tetanus (dimana ia disebabkan luka di badan akibat pencemaran oleh tanah yang mengandungi bakteria)
  2. #-wP - vaksin digunakan kesemua sel Pertusis
  3. Vaksin berikut boleh didapati di klinik swasta :
    • aP acellular Pertussis yang diperbuat daripada kompenan bakteria
    • Varicella (demam cacar air)
    • Influenzae
    • Hepatitis A
    • Demam taifod

Jadual Imunisasi

Vaksin

Usia ( Bulan )

Sekolah

Lahir

1

2

3

5

6

12

18

Tahun 1

Tahun 3

BCG


1

Jika tiada parut / no scar

Hep B


1st

2nd

3rd

4th

DTwP+Hib


1st

2nd

3rd

"DTP or DT


DTP dos tambahan

DTP dos tambahan

Tetanus

Dos tambahan

OPV


1st

2nd

3rd

Dos tambahan

Dos tambahan

Campak

Sabah

MMR


1st

2nd


Nota :

  • Imunisasi Hib dan MMR tidak diberi oleh KKM sebelum Julai 2002.
  • Sebelum tahun 2002, vaksin campak diberi sebagai vaksin tunggal pada usia bayi 9 bulan. Ketika ini vaksin ini hanya diberi kepada bayi di Sabah yang berusia 6 bulan.

Komplikasi penyakit yang boleh dicegah melalui imunisasi

Penyakit

Komplikasi

Tibi (batuk kering)

Menyebabkan jangkitan yang serius pada radang paru-paru (pneumonia), radang selaput otak (meningitis) dan terus merebak kepada organ lain.


Difteria

Toksik dikeluarkan oleh bakteria disebabkan oleh saluran pernafasan yang tersumbat atau pneumonia (radang paru-paru).


Pertusis (batuk kokol)

Ia akan menyebabkan batuk kokol dan kekurangan oksigen ke otak.


Tetanus (Kancing gigi)

Keracunan bakteria menyebabkan kekejangan pada otot-otot badan dan keupayaan membuka rahang (kancing gigi).


Haemophilus influenzae jenis (Hib)

Bakteria ini menyebabkan jangkitan kepada paru-paru (pneumonia), saluran pernafasan dan radang saraf otak (meningitis).


Hepatitis B

Virus ini boleh menyebabkan kerosakan yang teruk kepada hati dan mempengaruhi individu mendapat kanser hati pada masa depan.


Polio

Virus ini boleh menyebabkan jangkitan kepada otak dan kecacatan kekal pada otot kaki.


Campak

Virus ini boleh menyebabkan jangkitan kepada otak (encephalitis) and paru-paru (pneumonia).


Beguk

Virus ini menyebabkan jangkitan kepada otak (encephalitis) dan testis (orchitis) dan boleh membawa kepada kemandulan.


Rubella

Virus rubella merebak di kalangan manusia, ibu hamil, terutamanya kehamilan bagi tiga bulan yang pertama dan boleh menyebabkan bayi mengalami kecacatan pada otak, sistem pendengaran dan penglihatan serta kerosakan hati. (terutamanya PDA patent ductus arteriosus hyperli)



Nota - Semua penyakit di atas sangat berbahaya dan boleh membawa kematian.


Kesan sampingan dan keselamatan vaksin

Semua vaksin yang diberi adalah selamat dan berkesan selaras dengan cadangan World Health Organization (WHO). Kesan sampingan adalah ringan mempunyai batasannya sendiri. Ini termasuk demam, bengkak ringan dan sakit pada tempat yang disuntik. Jika ini berlaku, sila beri ubat (paracetamol).
Kesan sampingan yang serius adalah jarang berlaku. Segeralah berjumpa dengan doktor, jika berlaku keadaan berikut :

  • Menangis berterusan, mengantuk, pucat, berlaku otot kecutan otot dalam tempoh 48 jam selepas suntikan
  • Berlaku ruam panas, kesukaran bernafas dan mengantuk yang serius

Langkah berjaga-jaga dan tanda-tanda semasa imunisasi adalah biasa

  1. Penjagaan berikut perlulah diberi perhatian :
    • Kesakitan yang sedikit tanpa demam bukan merupakan tanda imunisasi
    • Reaksi yang sedikit selepas mengambil telur bukan merupakan tanda suntikan campak
    • Walau bagaimanapun, jika bayi anda mempunyai kesakitan yang teruk dengan suhu badan yang melebihi 38°Celsius, imunisasi akan ditangguhkan sehingga bayi sihat.
    • Jika bayi mempunyai lebam yang jarang berlaku , suntikan akan menyebabkan pendarahan pada otot.

  2. Situasi dan tanda-tanda berikut jarang berlaku semasa imunisasi :
    • Vaksin hidup (OPV, MMR adalah kontra indikasi untuk bayi-bayi yang mempunyai daya tahan tubuh yang lemah disebabkan oleh penyakit serius atau penggunaan ubat-ubat tertentu (penggunaan steroid jangka panjang, rawatan kanser). Bagaimanapun apabila bayi telah sihat, imunisasi boleh diberikan.
    • Kanak-kanak yang telah dikenalpasti alah terhadap pemberian imunisasi yang lalu (anaphylaxis)

Tips imunisasi

  • Pencegahan penyakit melalui imunisasi jauh lebih baik daripada rawatan, jika penyakit itu berlaku. Pastikan bayi mendapat imunisasi yang lengkap mengikut jadual imunisasi oleh Kementerian Kesihatan Malaysia

  • Vaksin adalah berkesan dan kesan sampingan yang dialami adalah perkara biasa dan tidak serius.
  • Sila berjumpa doktor, jika bimbang mengenai tanda-tanda kontra indikasi pada bayi selepas imunisasi.

6 comments:

Azan Subuh said...

nje,vaksin utk swine flu xde lg kan?

Rubiah Ismail said...

xde lagi. tp scientist kat US sedang berlumba2 hasilkan vaccine. diorg x jumpa lagi flu strain tu...skrg just guna antiviral jer..

Syeikhulislami said...

Best juga org yg terlibat dengan bidang kesihatan ni.Dpt jupa mcm2 org.
Main dgn budak2 pun best.

Rubiah Ismail said...

best..inilah saat2 yg dinantikan...

armouris said...

info tentang batuk kokol kat sini - Batuk Kokol

Anonymous said...

The author of tintasalsabila.blogspot.com has written an excellent article. You have made your point and there is not much to argue about. It is like the following universal truth that you can not argue with: The truly great always die too soon. Thanks for the info.

Thanks for coming!
Have a read, blogwalk and so on! =p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...